سلام سلامت

مجله سلامت و پزشکی

سلام سلامت

مجله سلامت و پزشکی

آخرین اخبار درمان بیماری ها و روش های نوین پیشگیری از بیماری ها در مجله سلام سلامت

طبقه بندی موضوعی

بسیاری از افراد از داشتن دندان‌هایی نامرتب و بد رنگ ناراحت هستند و همین امر موجب کاهش اعتماد به نفس در این افراد گشته است اما امروزه علم دندانپزشکی روشهای مختلفی برای رهایی از این مشکل ارائه می کند. لمینیت دندان یکی از این روش هاست.داشتن یک لبخند زیبا در افزایش اعتماد به نفس شخص بی تاثیر نیست و نقش دندان ها در داشتن لبخندی جذاب بسیار ویژه می باشد.

لمینت دندان چیست؟

بسیاری از افراد از داشتن دندان‌هایی نامرتب و بد رنگ ناراحت هستند و همین امر موجب کاهش اعتماد به نفس در این افراد گشته است اما امروزه علم دندانپزشکی روشهای مختلفی برای رهایی از این مشکل ارائه می کند. لمینیت دندان یکی از این روش هاست.در زمان برخورد با دیگران در روابط کاری و یا شخصی، یک لبخند زیبا که لازمه آن داشتن دندان های زیباست، تاثیری شگرف در موفقیت شما می گذارد. برعکس، دندانهای بد رنگ و نامرتب بصورت ناخودآگاه تصویری نامطلوب در ذهن مخاطب شما ایجاد میکند و این موضوع بدون اینکه شما متوجه شوید در موفقیت و پیشبرد اهداف کاری و شخصی شما تاثیر منفی زیادی میگذارد.

انواع لمینت دندان و تفاوت آن ها

لمینت دندان از نظر جنس و ساخت متفاوت است و به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شود.

لمینت کامپوزیتی :

این نوع لمینت ارزان تر و ثبات رنگ کمتری نسبت به نوع دیگر دارد اما مزیت آن نسبت به نوع دیگر این است که در آن دندان تراش کمتری می یابد.

لمینت سرامیکی :

این نوع لمینت نسبت به نوع دیگر با دوام تر و مقاومتر است و ثبات رنگ بیشتری دارد و دارای ظاهر زیباتری هستند.

ونیرها نیز دو گونه اند ونیر کامپوزیتی در مطب به طور مستقیم ساخته می شوند و ونیر سرامیکی در لابراتوارساخته می شوند و جنس آنها سرامیکی است.

شما در این درمان زیبای مطابق میل خود می توانید رنگ و فرم دندان های خود را انتخاب کنید.

لمینت های سرامیکی(پرسلینی) از ترکیب چند لایه ی نازک سرامیکی تشکیل شده اند که جایگزین مینای دندان طبیعی و لایه ای چسبناک می شوند.

برخلاف تصور عامه براى ساخت لمینیت هاى سرامیکى همیشه نیاز به تراش دندان نیست ودر صورت انتخاب صحیح روش درمانى توسط دندانپزشک متخصص تنها آماده سازى مختصرى جهت نشستن لمینیت ها بدون هیچ آسیبى به بافت طبیعى دندان امکان پذیر است.

از آنجایی که عملکرد درست لمینت نیز در کنار جنبه ی زیبایی آن حائز اهمیت است، پیوست صحیح و محکم دندان طبیعی و لمینت سرامیکی ضروری است. میان دندان طبیعی و لمینت از رزین حساس به نور استفاده می شود تا پس از نصب لمینت بتوان با تاباندن اشعه ای خاص آن را محکم کرد.

مراحل انجام لمینت دندان

برای انجام لمینیت شرایط خاصی لازم است. برای درمان زیبایی شرایط فک و لثه باید مطلوب باشد. که این شرایط را دکتر دندانپزشک تشخیص می دهد که بیمار شرایط مطلوب برای این درمان را دارا می باشد یا نه. 

احیاناً اگر بیماری مشکل فکی یا تحلیل لثه یا نیاز به ارتودونسی داشته باشد برای انجام این درمان مناسب نمی باشد. 

بیماری که از هر لحاظ برای درمان لمینیت مناسب باشد. در طی دو مرحله این درمان انجام می شود. ابتدا بیمار در جلسه اول با تراش دندان ها در حد چند میل و بدون آسیب به دندان تراش خورده می شود و بعد از آن مرحله قالبگیری انجام می شود.

مرحله دوم، مرحله لابراتوار دندان می باشد که توسط لابراتوار انجام می شود. لمینت دندان یک پوسته بسیار نازک از جنس سرامیک می باشد که همان جنس دندان طبیعی است و بسیار مقاوم که کاملا شبیه دندان طبیعی است و تک به تک ساخته می شود که بعد از ساخته شدن دندان ها توسط لابراتوار با مواد مخصوص به دندان های اصلی چسبانده می شود که چسب بسیار مقاوم و توسط اشعه uv انجام می شود.

چه کسانی نباید دندان هایشان را لمینت کنند؟

لمینت روشی در دندانپزشکی زیبایی است که موجب اصلاح رنگ دندان ها و پرشدن فاصله آنها می شود بنابراین افرادی که دندان های سالم دارند نباید دندان های خود را لمینت کنند زیرا در هر بار لمینت دندان، لایه فوق العاده نازکی از آن تراشیده می شود.

اگر همین روال ادامه پیدا کند و هر بار مقداری از دندان تراشیده شود، عمر دندان کوتاه شده و در دراز مدت و در اثر آسیب های ایجاد شده ممکن است دندان به پر کردن، عصب کشی و یا حتی کشیدن احتیاج داشته باشد.

برخی از افراد جوان که سنی بین 17 تا 30 سال دارند به علت زیبایی و سفید شدن دندان ها اقدام به گذاشتن لمینت می کنند اما عمر این لمینت ها دائمی نیست وفرد پس از مدتی دوباره باید دندان هایش را لمینت کند.

لمینت دندان به چه افرادی پیشنهاد نمی شود؟

کسانی که به لمینت کردن دندانهایشان علاقمند هستند نباید تا زمانی که مشکلی برای دندانشان به وجود بیاید، دندان هایشان را لمینت کنند زیرا اگردندان پزشک متبحر نباشد و لمینت را به درستی انجام ندهد، عصب دندانها از بین می رود و دندانها نسبت به سرما و گرما حساس می شوند .

اگر دندان فردی در اثر انجام لمینت دچار آسیب دیدگی شود، او می تواند به معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه کند تا به شکایتش، رسیدگی گردد.

کسانی که عادت دارند دندان قروچه کنند و یا زیاد ترشی یا مواد اسیدی می خورند و کسانی که بیماری های مفصلی دارند و مهم تر از همه کسانی که بهداشت دهان را رعایت نمی کنند، نباید از این روش ها استفاده کنندزیرا لمینت مستلزم استفاده منظم از نخ دندان و مسواک است.

کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. این افراد باید به جای لمینت کردن دندان از انواع روکش دندان استفاده کنند.

نازکی لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان بسیار نازک است. پوست تخم مرغ یا لنزی بسیار نازک را در نظر بگیرید. لمینت دندان دقیقا مشابه آن ها بسیار نازک بوده و در عین ظرافت باعث حفظ مینا و عملکرد دندان میشود.

مزایای لمینت کردن دندان ها

بدون نیاز به بی حسی

انجام درمان تنها در 2 جلسه

زیبایی چشمگیر و طبیعی

عدم رنگ پذیری

مقاومت بسیار بالا

معایب لمینت کردن دندان ها

1 - حساسیت های مدت دار بعد از درمان :

درمان لمینت هم مانند بقیه ی درمان های ترمیم دندان با حساسیت گرما و سرما روبروست و بعداز مدت زمانی این حساسیت از بین می رود.

 

2 - شکستگی دندان لمینت شده:

برای اینکه طول عمر دندان درمان شده بالا رود باید فرد از ابتدا شرایط درمان را داشته باشد و به درستی انتخاب گردد و به بیماری های دهانی دچار نباشد تا از شکستگی دندان کاهش یابد و یکی از عواملی که طول عمر دندان را بالا میبرد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های سخت بوده . اگر دندانی که درمان شده است و به علت های متفاوت با پریدگی و شکستگی همراه شود میتوان در ترمیم کردن آن با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی آن را اصلاح کرد.

 

3- غیرقابل بازگشت بودن

به علت تراش  دندان امکان برگشت به حالت اولیه ممکن نیست. ( امکان برداشتن لمینت)

طول عمر دندان لمینت شده

در بیشتر موارد افراد سوال میکنند که ممکن است لمینت از دندان جدا شود و یا در مرور زمان پوسیده شود که باید گفت لمینت که به درستی نصب شود و طراحی دقیقی داشته باشد هیچوقت از دندان جدا نمیشود ولی اگر به درستی نصب و طراحی نشود احتمال جداشدنش وجود داشته.

 

اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما روبرو شود باعث جداشدن لمینت شده و باید کارهای مراقبتی لازم را انجام داد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری گردد. از گاز زدن و جویدن ته دیگ ها و میوه های سفت باید خودداری کرد و مراقبت های لازم انجام گیرد تا عمر لمینت دندان افزایش پیدا کند. 

دندانی که روی آن ترمیم لمینت انجام شده به همان اندازه پوسیده میشود که دندان طبیعی میپوسد و به همان اندازه که به دندان طبیعی اهمیت بهداشتی داده میشود باید به دندان درمان شده نیز داد تا سالم بماند.

 

لمینت به عنوان پوششی است که فقط روی دندان را در بر گرفته و اگر بهداشت دهان رعایت نشود باعث ایجاد پلاک میکروبی در آن شده و پوسیده شود و باید آن را از پشت ترمیم کرد.

آیا لمینت به دندان طبیعی آسیب می زند؟

خیر، در صورتی که دندانپزشکتان متخصص ترمیم و زیبایی باشد و در این زمینه از تجربه کافی برخوردار باشد دندان های طبیعی تان آسیبی نخواهند دید. دندانپزشک قبل از شروع روند لمینت گذاری، عکس کلی از فک و دهان را برایتان تجویز می کند و دندان هایتان را به طور کامل آزمایش می کند تا از سالم بودن و مناسب بودن دندان برای نصب لمینت اطمینان حاصل کند. اگر پزشکتان تشخیص دهد که لمینت برای شما گزینه مناسبی نیست می توانید از دیگر گزینه ها مثل ونیر کامپوزیت، باندینگ، ارتودنسی، سفید کردن و یا فقط تراشیدن دندان ها استفاده کنید.نکته مهم دریافت اطلاعات کافی درباره تمام این گزینه هاست تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

  نگهداری و مراقبت از لمینت دندان

نگهداری از لمینت دندان بسیار آسان است و مانند دندان طبیعی باید مرتب مسواک شده و از نخ دندان برای تمیز نگه داشتن آنها استفاده شود. دندانپزشک معمولا استفاده از خمیر دندانی را به شما توصیه می کند که حاوی فلوراید باشد و مانع از ساییدگی دندان ها شود.

یک هفته پس از نصب لمینت ها باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وی عملکرد لمینت ها و واکنش دهان به وجود لمینت ها را بررسی کند. حتی اگر با لمینت ها مشکلی ندارید باید برای اطمینان از سلامت دهان و دندان خود پس از یک هفته به پزشکتان مراجعه کنید.

در صورتی که عاداتی مانند دندان قروچه یا سایش دندان دارید، دندان پزشکتان ممکن است به شما محافظ دندانی بدهد تا در هنگام خواب با گاز گرفتن محافظ، آسیبی به لمینت های خود وارد نکنید.

همچنین باید برای رسیدگی های بیشتر به طور مداوم به پزشکتان مراجعه کنید زیرا لمینت های سرامیکی باید با خمیری ویژه که خاصیت ضد سایشی دارد، صیقل داده شوند. همچنین دندانپزشک تان باید دندان هایتان را در فواصل زمانی کوتاه بررسی کند تا به محض یافتن کوچکترین نشانه ی خرابی در لمینت ها به آن رسیدگی کند.

هزینه لمینت دندان

معمولا شش دندان جلو لمینت می شوند و قیمت لمینت دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه آن دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می شود اما انجام لمینت دندان بین 400 هزار تا یک و نیم میلیون تومان هزینه در پی دارد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی